Different Way-logo

Parking Lot czyli parkujemy

Blog
Different Wy Agnieszka Kolber_Facylitacja w biznesie_Parking Lot

Zajawka:

Dlaczego tak często na spotkaniach służbowych zdarza się nam marnować czas? Jedną z powszechnych przyczyn jest odbieganie od tematu, który miał być motywem przewodnim spotkania.

Treść:

Zamiast zajmować się tym, co założyliśmy często niepostrzeżenie do rozmowy wkradają się nam wątki poboczne. Automatycznie uwaga uczestników zostaje przekierowana na inne tematy i zaczynamy mówić o wszystkim i niczym. Brzmi znajomo?

To mankament niejednej organizacji. I nawet, jeżeli czasem takie przerywniki są inspirujące lub wzbogacające, najczęściej prowadzą do rozproszenia uwagi i marnowania czasu wszystkich zebranych na niekończące się rozmowy, z których rzadko coś konkretnego wynika.

Jak poradzić sobie z tym problemem?

Na pomysł „Parking Lot” trafiłam w materiałach Agencji AJ&Smart z Berlina, gdy poznawałam ich podejście do prowadzenia warsztatów Design Sprint, a potem zaczęłam go powszechnie wykorzystywać. Idea polega na stworzeniu fizycznej przestrzeni „parkingu” – może nią być tablica, karteczka, a na spotkaniach online jej odpowiednik. Ważne, aby wszyscy ją widzieli i mieli do niej dostęp. Zapisujemy tutaj wszystkie wątki i tematy poboczne, które uczestnicy wnoszą w trakcie spotkania, ale nie dotyczą jego tematu. Nie chcemy ich zgubić, ani zignorować, równocześnie nie pozwalamy, aby rozpraszały uwagę grupy.

Efekt „wilk syty i owca cała” – szanujemy to, co ludzie mówią i dbamy o to, aby rozmowy skupiały się wokół tematu, który był faktycznym powodem zebrania. Dopiero, gdy go zakończymy wracamy do naszego parkingu i weryfikujemy z zespołem, co z tego, co trafiło na „Parking Lot” jest wciąż istotne i warto się tym zająć.

Bardzo ważne, aby o naszym parkingu nie zapomnieć!

Ludzie dzielą się z nami swoimi spostrzeżeniami oraz pomysłami, tak długo jak okazujemy im szacunek oraz zainteresowanie. Jeżeli zaczniemy ich słowa ignorować przestaną do nas mówić, ponieważ szybko zrozumieją, że ich nie słuchamy.

„Parking Lot” jest jednym z narzędzi facylitacji, które możemy wykorzystać nie tylko na warsztatach Design Sprint czy Design Thinking, ale również na co dzień. Pozwala zbalansować komunikację oraz naturalnie filtrować informację, które będą szerzej omówione na danym spotkaniu. Chcemy i potrzebujemy zaangażowania od uczestników, ale potrzebujemy również zadbać o kwestię zwracania ich uwagi na wyznaczonym celu.

Spróbuj i przetestuj na swoim spotkaniu.