Different Way-logo

Facylitacja w biznesie

Blog
Agnieszka Kolber_Different Way _ Facylitacja w biznesie

Zajawka:

Mam to szczęście, że w życiu odkryłam facylitację. Osoba, która występuje w roli facylitatora (możemy go określić mianem moderatora spotkania) skupia się szczególnie na budowaniu bezpieczeństwa, zrozumienia i akceptacji w grupie. Po co?

Treść:

Aby wydobyć wiedzę i informację oraz pomóc uczestnikom przeprowadzić możliwe najbardziej produktywne spotkanie. Podczas warsztatów możemy takie działania świadomie zaplanować, ponieważ wiemy, że stworzenie sprzyjających warunków jest niezbędne, jeżeli chcemy, aby ludzie biorący w nich udział mogli dać z siebie 100%.

Jednocześnie gdyby podstawy założeń facylitacji zacząć kultywować w codziennej pracy z niedowierzaniem zaczęlibyśmy mówić o cudach na masową skalę w każdej organizacji. Ponieważ to, co najczęściej rujnuje biznesowe spotkania i mocno hamuje potencjał firmy, to brak zaufania do pracodawcy, przełożonego, kolegów i koleżanek z pracy. Niestety brak otwartości i komunikacji na poziomie jednostki „ja – ty” oraz grup „my- wy”, ma negatywne konsekwencje dla każdej branży. Ludzie często nie mówią tego, co naprawdę myślą, nie dzielą się spostrzeżeniami, pomysłami, nawet obawami. I pomimo, że lista spotkań w kalendarzu może się mnożyć w nieskończoność z większości z nich nic konstruktywnego nie wynika.

Może dla niektórych osób zabrzmi to niedorzecznie lub co najmniej naiwnie, ale aby rozwinąć firmę, lepiej skupić się na takich bazowych elementach, jak zaufanie, otwartość oraz komunikacja, niż kolejna kampania marketingowa, nowe narzędzia czy działania wizerunkowe.

W biznesie często przykuwamy dużą wagę do treści PR-owych, ale za małą do takich prostych rzeczy, jak na przykład czysta ludzka ciekawość.

  •  A co stoi za oporem Kierownika projektu przed wprowadzeniem tej modyfikacji?
  • Dlaczego zespół milczy, gdy pytam o nowe pomysły?
  • Dlaczego rotacja personelu na tym stanowisko lub w tym dziale jest taka duża?
  • Dlaczego jest tyle reklamacji od Klientów na ten towar/usługę?
  • Dlaczego nie udało się nam zwiększyć ilości Klientów?
Jednak papier, to tylko papier przyjmie każdą myśl, którą na nim zapiszemy. To, co potrzebujemy, aby zmiany się zadziały, to świadome działania pielęgnowane, na co dzień w naszym środowisku. Tylko tak możemy prowadzić bardziej wartościowe spotkania, budować otwartość oraz zaangażowanie wśród uczestników.

Dlatego jeżeli uznajemy, że najcenniejszym kapitałem naszej firm są ludzie w niej pracujący, warto trochę bardziej się skupić na nich i relacjach między nimi, jeżeli chcemy, aby z tej współpracy wypłynęło coś wartościowego dla naszej organizacji.